Sote
ihmisen
kokoiseksi
Keusote on edelläkävijä sote- palveluiden kehittämisessä!
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä, eli tuttavallisemmin Keusote, on rakentamassa tulevaisuuden sote-palveluita jo nyt. Keusote tuottaa Hyvinkään, Järvenpään, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan asukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelut 1.1.2019 alkaen.
Suomen suurin kuntayhtymä tuottaa sote-palvelut asiakaslähtöisesti, laadukkaasti ja tasa-arvoisesti kaikille jäsenkuntien asukkaille.
Haluamme turvata lähipalvelut, lisätä helposti saavutettavia matalan kynnyksen palveluita, vahvistaa asiakkaan valinnanvapautta ja kehittää palveluitamme vahvalla yhteistyöllä kuntalaisten ja yhteistyöverkostomme kanssa. Yhteistyö on kantava voimamme. Yhdessä tekemällä saavutamme tavoitteemme – olla ihmisen kokoinen sote.
Tutustu esitteeseemme, ja lue millaisia uusia sote-palveluita voimme tarjota jäsenkuntien asukkaille – lisää kehitetään jatkuvasti.
Pirjo Laitinen-Parkkonen
kuntayhtymän johtaja
Katso Keski-Uudenmaan Sote – Parasta asiakkaille -video täältä!
Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelut sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelut
Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelut tarjoaa apua ja tukea työikäisten arjessa selviytymiseen. Lasten, nuorten ja perheiden palvelut auttavat lapsia ja perheitä erilaisissa elämän ja arjen haasteissa.
Matalan kynnyksen palveluista nopeasti apua
Matalan kynnyksen palveluita kehitetään koko Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän (Keusote) alueella aktiivisesti. Matalan kynnyksen palvelut auttavat tilanteissa, joissa on vaikea selvitä omin voimin. Apua, tukea ja neuvontaa annetaan joustavasti ja nopeasti ilman lähetettä. Apua voi hakea oman, mutta myös lapsen tai läheisen jaksamisen tueksi. Syynä voivat olla uupumus, kuormittava elämäntilanne, kasvatuspulmat, mielenterveyden ongelmat, sairastuminen tai esimerkiksi talousvaikeudet. Aikuisten matalan kynnyksen palveluita tarjotaan aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen puolella. Lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut sisältyvät perhekeskuspalveluihin, joissa toimii mm. perheneuvola ja nuorisoasema. Lisätietoa Keusoten palveluista verkkosivuiltamme www.keski-uudenmaansote.fi.
Perhekeskusmalli kokoaa perheiden palvelut lähelle arkeasi
Perhekeskus on palvelujen kokonaisuus, joka sisältää lapsille ja perheille suunnatut hyvinvointia ja terveyttä sekä kasvua ja kehitystä tukevat varhaisen tuen ja hoidon palvelut. Perhekeskus yhteensovittaa eri toimijoiden palveluja nopeasti ja joustavasti. Työskentelyote on kokonaisvaltainen ja perheen tarpeet huomioon ottava. Palvelut toimivat lähipalveluperiaatteella, mikä tarkoittaa, että palvelut ovat helposti saavutettavissa.
Keusoten alueella perhekeskuspalveluja kehitetään yhdenmukaisiksi. Palveluja suunnitellaan yhdessä kuntien, järjestöjen ja yhteisöjen kanssa. Perhekeskuspalveluina tuotetaan mm. perhesosiaalityö, perhetyö, tukihenkilötoiminta, kotipalvelun perhetyö, kasvatus- ja perheneuvonta, nuorisoasemat, neuvolat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä perheoikeudelliset palvelut.
Keski-Uudellamaalla on oma seudullinen perheoikeudellinen yksikkönsä, joka vastaa alueen perheoikeudellisista palveluista. Yksikön toimipisteet sijaitsevat Hyvinkäällä (Suutarinkatu 2) ja Järvenpäässä (Mannilantie 4).
Keski-Uudenmaan sosiaali- ja kriisipäivystys on aloittanut toimintansa
Keusoten alueella toimii myös yhteinen Sosiaali- ja kriisipäivystys, jonka vastuulla on sosiaalipäivystyksen lisäksi akuutti ja traumaattinen kriisityö, psykososiaalinen tuki erilaisissa arjen kriisi- ja onnettomuustilanteissa sekä suuronnettomuuksissa. Sosiaali- ja kriisipäivystys toimii 24h vuoden jokaisena päivänä.
Lastensuojelun palveluita kehitetään asiakaslähtöisesti
Lastensuojelun palveluihin on oikeus niillä lapsilla, joilla sosiaalityöntekijä on arvioinut olevan lastensuojelun tarve. Lastensuojelun avohuollon palvelut ovat jatkossa edelleen saatavilla jäsenkunnissa lähipalveluina. Sekä avo- että sijaishuollon palveluita kehitetään siten, että kaikkialla Keusoten alueella tarpeenmukaiset ja laadukkaat lastensuojelun palvelut tavoittavat asiakkaansa oikea-aikaisesti.
Ikäihmiset ja vammaiset
Ikäihmisten ja vammaisten palvelut tuovat apua ja tukea kotona asumisen tueksi monin eri palveluin. Kotona asumista tukevia palveluja ovat kotihoito, omais- ja perhehoito, henkilökohtainen avustaja, asiakasohjaus ja sosiaalityö, veteraanipalvelut, muistikoordinaatiopalvelut, tukipalvelut sekä päivätoiminta. Kotona asumista tuetaan niin pitkään, kuin se on asiakkaalle mahdollista. Ikäihmisten ja vammaisten palveluissa asiakkaan avun ja tuen tarve kartoitetaan yksilöllisesti palvelutarpeen arvioinnilla. Myös erilaiset asumisen muodot palvelevat Keusoten alueella.
Kotikuntoutus
Tehostettu kotikuntoutus on tarkoitettu ikääntyneille, joiden kyky selvitä arjessa on äkillisesti heikentynyt esimerkiksi kaatumisen tai sairastumisen johdosta. Uusi palvelumme on tavoitteellista, asiakkaan kotona tapahtuvaa toimintaa. Jakso sisältää asiakkaan tarpeiden ja asetettujen tavoitteiden mukaisesti toteutettua kuntouttavaa hoitoa, tukipalveluita sekä terapiaa. Jakson aikana asiakkaan oma toiminta ja aktiivisuus ovat keskeinen lähtökohta. Tukea antavat eri ammattilaiset, kuten fysio- ja toimintaterapeutti tai/ja kuntouttava lähihoitaja. Jakso voi sisältää myös muita palveluita kuten sosiaaliohjausta tai ravitsemusneuvontaa.
Kotiapu-kokeilu tuo tukea ja turvaa ikääntyneelle
Hyvinkäällä pilottina toiminut kotiapu-kokeilu jatkuu Keusotessa. Kokeilua laajennetaan vuonna 2019, jolloin mukaan tulevat Järvenpää ja Tuusula. Kotiapu-palveluna voi saada esimerkiksi siivous-, asiointi- ja pyykkipalvelua, ruoanlaittoa ja peseytymisapua. Palvelu voi olla myös yksinäisyyden ja syrjäytymisen ehkäisyä yhteisen mielekkään tekemisen avulla.
Kotiapu on ensisijaisesti tarkoitettu paljon palveluita tarvitseville ikääntyneille ja omaishoidon tuen asiakkaille. Kotiapu-palvelusta maksetaan pieni omavastuuosuus.
Etäpalvelu kotihoidossa
Kotihoidon uutena palvelumuotona käynnistyy etäpalvelu. Palvelussa kotihoidon käynti toteutuu tablettitietokoneen välityksellä silloin, kun hoidon sisältö ei vaadi käyntiä asiakkaan kotiin. Tällaisia käyntejä voivat olla esimerkiksi lääkkeenotosta muistuttaminen tai voinnin seuranta. Etäpalvelun avulla voidaan tarjota kotihoidon asiakkaalle lisätukea perinteisten kotikäyntien lisäksi.
Henkilökohtaisen avun keskus
Keski-Uudenmaan henkilökohtaisen avun keskus toimii henkilökohtaisen avun sijaispalkanmaksajana työnantajamallilla toimiville työnantajille. Työnantajilla tarkoitetaan henkilökohtaisen avun viranhaltijapäätöksen saanutta henkilöä, jonka palvelu toteutetaan työnantajamallilla.
Henkilökohtaisen avun keskus hoitaa työnantajan puolesta työsuhteen hallinnolliset tehtävät sekä palkanmaksun. Tärkeä perustehtävä on työsopimuksen osapuolten ohjaus ja neuvonta työsuhteeseen liittyvissä asioissa.
Terveyspalvelut ja sairaanhoito
Terveyspalvelut ja sairaanhoito sisältää perinteiset vastaanottotoiminnot, mm. lääkäri-/hoitaja, hammaslääkäri- ja suuhygienistivastaanotot. Palvelualue tuottaa akuuttivuodeosastopalveluita sekä lääkäripalveluita koko kuntayhtymälle. Kuntoutuspalveluiden, laboratorio-, röntgenpalveluiden sekä erikoisairaanhoidon koordinointi kuuluu myös terveyspalvelut ja sairaanhoito palvelualueelle. Vuonna 2019 tavoitteena on alueellinen vastaanottojen yhdenmukaistaminen ja vastaanoton odotusaikojen lyheneminen.
Suun terveyden päivystys
Huhtikuussa 2019 käynnistämme virka-ajan ulkopuolisen suun terveyden päivystyspalvelun keskitetysti Keusoten alueella. Päivystyspalvelut tarjotaan Hyvinkään sairaalanmäellä.
Fysioterapian suoravastaanottotoiminta
Fysioterapian suoravastaanoton kautta hoitoa selkäkipuun ja muihin tuki- ja liikuntaelinten kipuihin. Keusote on ottanut käyttöön uuden toimintamallin Tule-potilaiden hoidon järjestämisessä. Akuutisti kipeät tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsivät potilaat voivat hakeutua ensisijaisesti fysioterapian suoravastaanotolle ilman erillistä lääkärin lähetettä. Fysioterapeutti konsultoi tarvittaessa lääkäriä. Ajan voi saada samalle päivälle. Suoravastaanotto toiminta on todettu tehokkaammaksi ja asiakkaan tarpeeseen paremmin soveltuvaksi toiminnaksi.
Sähköiset palvelut
Sähköisillä palveluilla on oma jalansijansa palveluvalikossa. Sähköisiä palveluita suunnitellaan ja otetaan käyttöön koko ajan enemmän.
Jatkamme tiiviisti Ikätalo-hankkeessa. Ikätalo.fi on Terveyskylä.fi-palveluihin kuuluva talo, jossa tarjotaan tietoa ikääntyneen arjen turvaksi.
Jäsenkuntien alueella pilotoitu Klinik-palvelu otetaan käyttöön kaikissa jäsenkunnissa. Klinik on verkkopalvelu, joka auttaa tunnistamaan ja hoitamaan erilaisia oireita, sekä löytämään sopivimman terveysasiantuntijan luo tilanteessa kuin tilanteessa.
Ikäihmisten palveluissa aloitetaan tänä keväänä kotihoidon etäkäynnit, joita voidaan käyttää mm. erilaisissa muistutus- ja voinnin tarkistuskäynneissä.
Perhekeskuspalvelujen sähköisiä palveluita ovat mm. Neuvola Chat-palvelu, jota on tarkoitus kehittää palvelemaan neuvoloiden asiakkaita yhä monipuolisemmin.
H-sairaalan monipuoliset palvelut keskitettynä
Hyvinkään H-sairaalassa, saman katon alta, on jatkossa saatavissa entistä joustavammin erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen palveluita. Uusien ja uudistuvien tilojen ohella uudistuvat myös toimintatavat, jotka tarjoavat entistä turvallisempaa ja laadukkaampaa tutkimusta ja hoitoa, yksilölliset tarpeet huomioon ottaen.
H-sairaalassa toimii terveyskeskussairaala, kotisairaala, suun terveydenhuolto, palveluohjaus sekä erilaiset mielenterveys- ja päihdepalvelut.
Uudenmaan alueellinen valinnanvapauskokeilu päättyy 31.8.2019
Valinnanvapauskokeiluun osallistuneet siirtyvät takaisin julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon piiriin. Tämä ei vaadi kokeiluun osallistuneilta mitään toimenpiteitä.
Kokeilun tuloksista viestitään loppuraportin valmistuessa loppuvuodesta.
Kokeiluille ei ole tulossa suoraan jatkoa, vaikka sitä kesän alussa vielä pohdittiinkin. Yksityisen palveluntuottajan kokeilussa valinneet voivat kuitenkin halutessaan jatkaa asiakkuuttaan valitsemallaan palveluntuottajalla omalla kustannuksellaan.
Keski-Uudenmaan sote –kuntayhtymä on päättänyt ottaa käyttöönsä palvelusetelit lääkäri-hoitaja vastaanottopalveluissa, suun terveydenhuollossa ja henkilökohtaisen budjetin avulla valituissa sosiaalipalveluissa syksyn aikana. Palveluseteleitä annetaan hoidontarpeenarvion perusteella tilanteissa, joissa kuntayhtymällä ei ole antaa vastaanottoaikaa tavoiteajassaan. Valinnanvapauskokeiluun osallistuneet eivät siten voi suoraan jatkaa kokeilussa valitsemansa palveluntuottajan palveluissa.
Palvelusetelien käyttöönotolla pyritään vaikuttamaan kuntalaisten palveluihin pääsyyn kuntayhtymän tavoiteaikojen sisällä. Kuntalaisille palvelusetelin vastaanotto on kuitenkin vapaaehtoista. Palvelusetelin avulla hoitoon pääsy nopeutuu ja sen vastaanottanut voi valita itselleen parhaiten sopivan palveluntuottajan palvelusetelimalliin hyväksyttyjen palveluntuottajien joukosta.
Palvelusetelien käytöstä on päätetty yhtymävaltuustossa siten, että lääkäri-hoitaja vastaanottopalveluiden palvelusetelit ovat käytössä 1.9.-31.12.2019 ja suun terveydenhuollon palveluissa 1.10.-31.12.2019. Valtuusto hyväksyi lisäksi henkilökohtaisen budjetin toimintamallin otettavaksi käyttöön 1.9.2019 alkaen. Vuoden 2020 aikaisesta palvelusetelien käytöstä päätetään kuntayhtymän talousarvion laadinnan yhteydessä myöhemmin tänä vuonna.
Seuraa meitä somessa
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä
Sandelininkatu 1, PL 46 05800 Hyvinkää
kirjaamo@keusote.fi Lisätietoa palveluistamme