Johdanto
Ahveniston sairaala tulee toimimaan hämäläisen erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon sekä yliopistosairaaloiden ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyön mahdollistajana. Sairaala tulee palvelemaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen eli Oma Hämeen keskussairaalana ja maakunnan elinvoiman mahdollistajana. Uuden sairaalarakennuksen rakentaminen on välttämätöntä laadukkaan hoidon turvaamiseksi. Uudessa sairaalassa tarjoamme tilat, joissa terveydenhuollon ammattilaiset voivat kokoontua ja työskennellä. Ahveniston sairaalaa kutsutaan tuttavallisesti Assiksi.
Ahveniston sairaalan tavoitteet
Tulemme tarjoamaan yksilöllistä ja modernia terveydenhuoltoa. Saat taatusti asiakaslähtöistä ja turvallista hoitoa alojensa ammattilaisilta.
Nykyaikaiset tilat mahdollistavat parhaan mahdollisen hoidon. Ahveniston sairaalassa hyödynnetään saumattomasti sähköisiä palveluita ja innovatiivista teknologiaa.
Palvelut
Assin tiloissa tulevat toimimaan muun muassa Fimlabin laboratorio, Tays Sydänsairaala ja mahdollisesti tekonivelsairaala Coxa. Sairaalaan sijoittuu myös nykyistä Hämeenlinnan perusterveydenhuollon toimintaa, kuten potilasosastot Vanajaveden sairaalasta, terveysasematoimintaa ja hammashuollon yksikkö sekä akuutin kotihoidon tilat. Lisäksi pelastuslaitos tuo kiinteistöön mukaan sivupaloaseman, jossa päivystää sammutusyksikkö ja ensihoidon yksiköitä.
Assi lukuina
Pääsuunnittelijan kilpailutus
Vuonna 2015 pääsuunnittelijaksi valitaan INTEGRATED työyhteenliittymä, jonka muodostavat Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik, AW2 Arkkitehdit ja De Jong Gortemaker Algra.
Hankkeen toteutusmuoto valitaan
Hankkeen toteutusmuodon kilpailutus 9/2017-2/2018. Toteutusmuodoksi valitaan allianssi ja allianssikumppaneiksi Skanskan ja Swecon muodostaman Hämeen Sydän -ryhmittymä. Alihankkijoinaan ryhmittymä käyttää TATE-RAP Oy:tä, Philips Oy:tä ja Sweco PM Oy:tä. Allianssia kutsutaan Hämeen Sydän -allianssiksi.
Uuden sairaalan sijainti selviää
1,5 vuotta kestäneet neuvottelut sairaalan sijainnista päättyvät. Uusi sairaala päätetään rakentaa Ahvenistoon vanhan sairaalan viereen.
Uuden sairaalan tontin etsintä alkaa
Sijaintipaikkaselvitys ja alustava hankesuunnitelma aloitetaan. Uutta sairaalaa suunnitellaan Harvialantielle. Neuvottelut rakentamisesta ja sairaalan sijainnista käynnistyvät Puolustusvoimien ja Liikenneviraston kanssa.
Allianssin kehitysvaihe alkaa
Allianssin kehitysvaiheessa suunnitellaan, miten sairaala tulee täyttämään sille asetetut tavoitteet. Kehitysvaiheen aikana huomioidaan myös asiakasnäkökulma. Esimerkiksi työryhmiin kutsutaan mukaan asiakkaiden ja potilasjärjestöjen edustajia sekä lapsia.
Ahveniston sairaala esittäytyy
Ahveniston sairaalan konsepti, nimi ja visuaalinen ilme esitellään yleisölle. Hankkeen verkkosivut aukeavat.
Ahveniston sairaalan rakentaminen alkaa
Uuden keskussairaalan eli Ahveniston sairaalan rakentaminen aloitetaan!
Ensimmäinen paalutuskone työmaalle
Syyskuun alussa työmaalle tuli ensimmäinen paalutuskone ja toinen syyskuun lopussa.
Assin rakentaminen alkoi -väestöinfo
Kanta-Hämeen väestölle järjestettiin infotilaisuus verkossa uuden sairaalan rakentamisen alkamisesta.
Ensimmäinen torninosturi työmaalle
Uuden sairaalan työmaalle pystytettiin ensimmäinen torninosturi joulukuussa ja torninosturi sai saman tien myös juhlavan jouluvalaistuksen valaisemaan työmaata ja ilostuttamaan naapureita sekä ohiajavia.
Peruskiven muuraus
Ahveniston sairaalan peruskiven muurauksen juhlapuhujana ja ensimmäisenä muuraajana toimi perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén.
Arvioitu käyttöönottovuosi
Uuden sairaalan arvioitu käyttöönotto tapahtuu vuonna 2026.
Arvioitu valmistumisajankohta
Ahveniston sairaala eli Assi valmistuu arviolta vuonna 2025.
Näin rakentaminen etenee
Ahveniston sairaala eli Assi toteutetaan allianssimallilla. Uuden sairaalan rakennustyöt alkoivat vuonna 2021.
Tästä linkistä pääset seuraamaan rakennuskameran välittämää videota työmaalta →
Asiakas ja prosessit
• Asiakas ensin -periaate
• Hoidon laadun ja potilasturvallisuuden parantaminen
• Tuottavuuden, tehokkuuden ja vaikuttavuuden parantaminen
• Avohoidon vahvistaminen
• Sairaansijojen vähentäminen
• Tilojen ja toimintojen vakiointi
• Resurssien joustava yhteiskäyttö
• Ammatillisen työnjaon uudistaminen
Olli Toivanen, asiakasedustaja
Olen ollut mukana Ahveniston sairaalan suunnittelussa asiakasedustajan roolissa alusta lähtien eli vuodesta 2015 alkaen.
Roolini on hankkeessa tuoda esiin asiakasnäkökulma matkan varrella eri suunnittelutilanteissa asiakasnäkökulmasta – sairaalan pitää olla hyvä paikka niin asiakkaille kuin siellä työskentelevillekin.
Potilaat ovat keskiö, henkilökunta tekee raamit meille potilaille hyväksi. Asiakasedustajana olen päässyt vaikuttamaan potilaita koskettaviin asioihin.
Terveydenhuolto on kehittynyt tänä aikana valtavasti ja olen päässyt näkemään kaikki versiot Ahveniston sairaalan suunnitteluista ja sijainneista.
Olen tätä kehityskaarta seurannut mielenkiinnolla ja uuden sairaalan suunnittelu on kokonaisuutena valtava.
Isossa kokonaisuudessa kaikki ratkaisut vaikuttavat monitahoisesti koko sairaalan suunnitteluun. Olen ihaillut projektijohtaja Eeva Rikkilä-Kettusen taitoa alusta asti ja kunnioitan hänen osaamistaan pitää koko projekti kasassa. Kokoukset on valmisteltu erittäin hyvin, aikataulut pitävät ja koko prosessi on johdettu erittäin hyvin.
Oli valtava työ, miten suuri kokonaisuus muutettiin lennossa täysin uuteen ja miten nopeasti muutos saatiin aikaiseksi.
Suunnitteluryhmiä on monia ja niissä edustamassa oman alansa asiantuntijoita. Suunnittelussa on otettava huomioon valtavasti viranomaisbyrokratiaa.
On ollut hienoa seurata vierestä, osallistua ja kulkea rinnalla asiakasedustajana muiden asiakasedustajien sekä eri osa-alueiden ammattiryhmien edustajien kanssa ja nähdä miten kaikki ovat sitoutuneet mukaan suunnittelemaan ja kehittämään meille kantahämäläisille maailman inhimillisintä sairaalaa ja viemään asiaa eteenpäin. Haasteisiin yritetään yhdessä löytää paras mahdollinen ratkaisu.
Jatkossa keskustellaan, miten asiakkaat liikkuvat ja miten nykytekniikka auttaa potilaita liikkumaan oikein oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan.
Erittäin mielenkiintoista tulevaisuudessa on kulttuurin muutos, niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin. Muutamme kaikki uuteen sairaalaan ja miten siellä saadaan vanhat toimintatavat uuteen sairaalaan toimiviksi.
Asioihin suhtaudutaan helposti tunnepohjaisesti. On ollut hienoa nähdä miten nyt jo valmistellaan muutosprosessia.
Meille tulee maailman inhimillisin sairaala. Valmistaudutaan ja kasvetaan yhdessä asiaan, otetaan yhdessä vielä yksi askel, jotta saadaan se toimimaan.
Henkilökunta on kaiken a ja o. Koneita on kaikenlaisia, mutta ne niiden käyttäjät ovat se tärkein asia. Sitoudutaan asiaan ja pääsemme perille.
Tilat ja rakenteet
• Tehokkaat tilaratkaisut ja muuntojoustavuus
• Tilojen yhteiskäyttöisyys, monikäyttöisyys ja viihtyisyys
• Tehokkaat logistiset ratkaisut
• Tietotekniikan ja tietojärjestelmien hyödyntäminen
• Energiatehokkuuden lisääminen
• Yhden hengen potilashuoneet (pääsääntöisesti)
• Suunnittelu yhdessä perusterveydenhuollon ja maakunnan toimijoiden kanssa
Pääsuunnittelija Nina Väistön näkemys maailman inhimillisimmästä sairaalasta
Mitä maailman inhimillisimmän sairaalan suunnittelussa on pitänyt ottaa huomioon?
Onnistunut suunnittelu perustuu tiiviiseen dialogiin ja kuuntelevaan yhteistyöhön eri osapuolten välillä. Tavoitteiden oikea asetanta, projektinhallinta niin toimintojen suhteen sisällöllisesti, taloudellisesti ja aikataulullisesti on runko, jonka varaan rakennetaan monipuolinen dialogi. Suunnittelussa on pitänyt ottaa huomioon tulevaisuuden tarpeet, digitalisaatio ja hoitotyön kehittyneet prosessit ja käytänteet – ne osaltaan ovat vahvasti muovanneet rakennuksen valikoituneen layoutin Assiin ja kampus-tyyppisen sairaalan suunnittelemiseksi. Myös analyysi erityisesti kantahämäläisten tarvitsemista palveluista on ohjannut Assin tilaohjelman sisältöä ja näin myös suunnittelua.
Millaista työsi on ollut?
Työ on ollut inspiroivaa ja haastavaa. Yhteistoiminnallisen prosessin mahdollistaminen ja sujuvoittaminen kuuluu rooliini pääsuunnittelijana, ja toimin ikään kuin eräänlaisena mobiilina siltana eri osapuolten välillä. Työ on paljolti muiden osapuolten tukemista ja sparraamista, ja asioiden yhteensovittamisen varmistamista, jossa prosessissa on myös toisinaan rohjettava sanoa ei ratkaisuille – niin suunnittelutiimin, päätoteuttajan kuin tilaajankin suuntaan. Näin monitahoisessa, kompleksisessa hankkeessa kuin sairaala on, useinkin tarvitaan lisäponnisteluita jonkin päätöksen tai suunnitelman parantamiseksi saadaksemme kaikki palaset palvelemaan kokonaisuutta entistä paremmin. Taloudelliset haasteet maailmanmarkkinahintojen noustessa pystysuorina on erityinen osa-alue, jonka hallitseminen on ollut hyvin vaativaa ja edellyttänyt lisäpanostusta suunnitelmien kehittämiseksi taloudellisemman version löytämiseksi. Oleellista on silti suunnitella ja rakentaa sairaalaa, jonka viihtyisyydestä ei tingitä. Viihtyisän, inspiroivan miljöön tiedetään nopeuttavan toipumista ja siten vähentävän muun muassa sairaalavuorokausia.
Millainen sairaala meille on tulossa?
Toivon, että Assista tulee sairaalana julkinen rakennus, jonka kantahämäläiset ja hämeenlinnalaiset voisivat tuntea omakseen ja josta voivat olla ylpeitä. Se on kantahämäläisten julkinen tila, jonka toivon olevan helposti lähestyttävissä ja suunnistettavissa.
Muun muassa sisätilojen tilaratkaisujen, väritysten ja opastusten osalta on tarkoitus tukea yksilöä tilan intuitiivisessa hahmottamisessa, suunnistamisessa ja näin vahvistaa yksilön autonomian tunnetta eli oman tilan ja tilanteen hallinnan tunnetta. Viihtyvyys syntyy monista eri limittyvistä komponenteista, joista tärkeimpiä on tilojen luonteva ja suunnistettavuutta helpottava layout, ja siinä mukana olevat tunnistevärit, opasteet, monet lämpimät materiaalit, portaalit sekä taide sijoittuneena eri tavoin rakennuksen eri yksiköissä, osastoilla ja odotustilojen poukamissa. Sairaalan ratkaisuissa on myös läpileikkaavana vahvana ohjaavana periaatteena yhdenvertaisuudesta ja esteettömyydestä huolehtiminen.
Assista tulee työntekijöilleen työnhyvinvoinnin huomioiva sairaala. Assiin on suunniteltu henkilökunnan hyvinvoinnin ja työn flowta ja toiminnan tehokkuutta tukevia tiloja, esimerkiksi taustatoimistot nivellettynä luontevasti yksiköiden ja osastoiden yhteyteen ja läheisyyteen, taukotilat ikkunallisissa huonetiloissa sekä sairaalaan sijoitettuina monitilatoimistoja jokaisessa kerroksessa eri työnteon tarpeisiin ja moodeihin. Assin suunnittelussa on oleellista ollut myös käyttäjien ja asiakasedustajien sitouttaminen hankkeeseen. Monin havainnollisin välinein käydyt käyttäjä-työpajat, katselmukset suunnitelmien kunkin vaiheen edettyä, ja avoin vuoropuhelu on ollut oleellinen osa Assin suunnitelmien kehittymistä.
Tärkeä elementti Assi-sairaalan suunnittelussa on myös päivänvalo. Päivänvalon saaminen on nuotittanut julkisivuaukotustamme, kun kunkin käytävän päädyn isot ikkunat kuin valosiepparit tuovat valoa käytävien kautta syvärunkoisen sairaalarakennuksen sisuksiin.
Sairaalasta tulee myös muuntojoustava. Muuntojoustavat, tulevaisuuden toimintoihin ja teknologioihin sopeutuvat tilat, kohortoitavuus pandemia-tilanteissa, yhden hengen potilashuoneet, vakioidut toistuvaistilat (muun muassa vastaanottohuoneet ja etävastaanotot) mahdollistavat toimintamallit ja teknologiat ovat mukana Assin toimintamallissa. ICT, uutta teknologiaa hyödyntävät logistiikan ja välinehuollon ratkaisut ovat toimivan Assi-sairaalan peruspilareita.
Maailman inhimillisin sairaala
• Suunnittelun lähtökohtana on asiakkaiden ja henkilökunnan tarpeet
• Näkökulma on läsnä allianssin päivittäisessä työssä
• Asiakkaat aktiivisesti mukana suunnittelussa
• Suunnitteluryhmien jäsenenä
• Ohjausryhmän jäsenenä
• Asiakasillat
• Kyselyt asiakkaille
• Asiakasraati- ja potilasjärjestöyhteistyö
• Asiakastyytyväisyys tiloihin on yksi allianssin avaintulostavoitteita
• Inhimillisyyden ilmenemistä mietitty yhdessä asiakkaiden kanssa – ja myös sairaanhoitopiirin hallituksessa!
• Sairaala on kaikkia varten – vauvasta vaariin, erityisryhmät huomioiden
• Tärkeintä on kuitenkin kohtaaminen – siihen ei seinät vaikuta!
Herra Sattunen tutustuu Ahveniston sairaalaan
Ahveniston sairaala | Ahvenistontie 24 | 13500 Hämeenlinna
www.ahvenistonsairaala.fi
info@ahvenistonsairaala.fi
Löydät meidät somesta
Facebook: @ahvenistonsairaala Instagram: @ahvenistonsairaala LinkedIn: @Ahveniston sairaala -allianssi